Ellenkoia, Pasvik nasjonalpark.Nikel, sett fra 96-høyden.Lang frokost ved Ellen-vann.
Pasvik Vi kjørte deretter videre mot Pasvik nasjonalpark. Vi parkerte ved nasjonalparkgrensen, pakket telt og soveposer og litt mat og labbet innover i parken ved halvnitiden om kvelden. En stemningsfull kveldstur i en gammel, trolsk furuskog til rød solnedgang. Vi kom frem til Ellensjøen i 22-tiden. Her fant vi en tømmerkoie som Statens Skoger hadde latt stå åpen til allmenn bruk. Teltet ble dermed liggende uoppakket denne natten. Et varmt kveldsmåltid ute i måneskinn før vi tok kvelden. Lomen skrek over vannene og laget ekte villmarksstemning for oss.

Torsdag 25. august: Vi våknet i 7- tiden etter en fantastisk god natts søvn. Det ble en lang frokost ute på holmen utenfor Ellen-koia. Sol, furusus i gammel urskog, stort og ”mystisk” vann, kort sagt et fantastisk sted. Til og med Torstein stresset ned og akseptere at nok en kaffekjele ble satt over primusen før vi pakket sammen. Vi bestemte oss for å komme tilbake hit en gang; til stillheten, villmarksstemningen, den store roen. I motsetning til kvelden før var det lyst når vi gikk tilbake, og vi fikk sett mer av den flotte urskogen; høyreiste furutrær - og gamle døde trær som stod/lå på kryss og tvers. Fasinerende. Her, på den nordvestlige flik av den sibirske taiga, ble det plutselig klart hva vår fremtidig sibirpus måtte hete: Taiga selvfølgelig. Vi kokte oss lunsj ved parkeringsplassen før vi kjørte videre nordover igjen.

Første stopp var 96-høyden, hvor vi gikk opp i tårnet og fikk god utsikt mot Nikel på russisk side. Svanhovd miljøsenter var også verdt et besøk. Fine bygninger og et velstelt sted. En fin utstilling med bl.a. utstoppede dyr, og bra film om bjørn. Neste stopp var Bjørnevann, hvor Sør-Varanger gruver hadde satt sitt preg. -Til og med på bussholdeplassene - i hvert fall en.

Deretter kjørte vi langs sørsiden av Varangerfjorden via Tana Bru til Vestre Jakobselv, hvor vi tok inn på en liten hytte. Nok et værblåst, fasinerende sted mot havet. Det gjorde godt med en dusj!

Den "Sibirske" taiga / urskog.Lang frokost ved Ellen-vann
UrskogSvanhovd miljøsenter.
Utrangert grabb fra Sør-Varanger gruver gjenbrukt som bussholdeplass!Ut mot Ekkerøy. Et sted for de "havofile"! Husee plassert på en smal landstripe med hav på begge sider.