Mollis-fossen. 18.8.2005.

Middagsrast ved Raisjavri.

Nedre Foss-hytta.
Mollis-fossen. 18.8.2005.Middagsrast ved Raisjavri.

Overnatting ved Nedre Foss-hytta i Reisa nasjonalpark.

Imo-canyonen.

Reisa. Onsdag kunne vi endelig sette nesa mot Reisa nasjonalpark. Dagen startet med proviantering i Kautokeino, før parkering ved stien inn til Raisjavri hytte. Vi startet ved lunsjtider, og 9 1/2 time seinere  var vi fremme ved Nedre Foss-hytta hvor vi satte opp teltet i skumringen. Vi hadde tatt oss tid til en halvtime underveis ved Raisjavri, hvor vi spiste middag (en pose hver med Real Turmat - feriens slager).

Dagsetappen var på 33 km, og det kjentes. Ikke minst i de to bratte partiene mot slutten. Det hadde vært mye nedbør tidligere i sommer, så to elver måtte passeres barrføt med oppbrettede bukser. En kjølig fornøyelse. Det tok ikke lang tid før vi sovnet den kvelden. Utpå natten viste det seg at Torsteins liggeunderlag var temmelig hullete...

Torsdag 18. august tuslet vi de 7,5 kilometerne bort til Mollisfossen. En av Norges høyeste fosser! Tilbake på hytta igjen (kl. 15) spiste vi middag og brukte opp det meste vi hadde av plaster og compeed til plastring av såre bein (et rikt mangfold av vassblemmer). I 17-tiden begynte vi på tilbaketuren. Vi gikk via IMO-fossen, som viste seg å være et vilt og fasinerende område! Ruslet videre opp til ca 550 meters høyde og satte opp teltet i 21-tiden. Dagsmarsjen ble på totalt 26 km, hvorav 15 km uten sekk, eller 8 timers effektiv gange.

Det begynte å regne når vi satte opp teltet, og det økte på utover kvelden. Men når vi våknet om morgenen var det oppholds/sol. Vi startet 8.45, og var fremme  ved bilen 14.30. Denne gangen vasset vi bare rett over elvene uten å ta av oss på beina.

Over Reisa-elva.
Imo-canyonen.

Over Reisa-elva

Imo-fossen.
Hjulspor - ikke noe uvanlig syn på vidda.   Imofossen.